Skip to main content

Wat is gegevensgestuurde marketing?

Niets is beter dan het gebruik van data voor digitale marketing. Het is een kunst en een wetenschap. Je zult gegevensgestuurde marketing vaak en veel moeten gebruiken.

Om specifieker te zijn, gegevensgestuurde marketing draait om het interpreteren van de data die je al hebt, het verkrijgen van meer data, het integreren van de vereiste data, analyseren, en tot slot toepassen. De data in kwestie draait om de consumenten (hun behoeften, wensen, en gedrag) en parallele markttrends.

De beste digitale marketeers zijn degenen die keuzes en planning maken op basis van data. Dat is te bereiken door die informatie te verzamelen, integreren, en analyseren vanuit zowel interne als externe bronnen. Hoe belangrijk de data ook mag zijn, het is niets waard zonder gebruik van data-intelligentie. Slimme analyse in combinatie met relevante data kan enorme positieve gevolgen hebben.

Data-extractie

Meerdere Apparaten = Meer Informatie

Digitale marketeers zien allemaal dezelfde verschuiving van de markt: waar vroeger één desktop werd gedeeld door dezelfde familie, heeft iedere persoon nu meerdere apparaten. Doordat een individu jouw materiaal benadert met meerdere apparaten kun je extra data verzamelen – maar natuurlijk alleen als het platform geschikt is voor mobiel gebruik.

Klantendata kan overal vandaan komen. Klantinteractie en klantenservice zelf, bijvoorbeeld. Sociale media, online vragenlijsten, consumentenfeedback; allemaal goede bronnen. Parallele markttrends kunnen worden afgeleid uit competitieve onderzoeksrapporten, klikverslagen, digitale industrietrends en publiekinteracties.

Analyse van Data

Met deze overvloed aan informatie van verschillende bronnen wordt het extreem belangrijk om alle data zorgvuldig te analyseren. Het is fundamenteel om verschil te maken tussen goed en onauthentieke informatie. Met intelligente dataverwerking kan de verzamelde informatie een reëel, direct effect hebben op je bedrijfsvoering.

Goede data-analyse helpt bij hetvaststellen van klantenvoorkeuren, marktprofielen, marktsegmenten, en bij het benaderen van verschillende paren klanten met behulp van de best mogelijke strategieën. Het helpt ook bij het ontdekken van onbeantwoorde wensen van klanten – en geeft daarnaast de mogelijkheid om klantreacties op bepaalde toevoegingen of informatie te voorspellen.

Strategieën

Na geïnvesteerd te hebben in het verzamelen en analyseren van data, is het belangrijk om de resultaten te verwerken tot een marketingstrategie. De gegevens geven een aantal mogelijke routes aan voor het plannen, uitzetten, en uitvoeren van de beste methode om een bepaald doel te behalen. Kies altijd de beste route op weg naar een hoge ROI.

Door goed te ‘luisteren’ naar de gegevens kan een krachtige motiverende kracht worden ontwikkeld voor marketingstrategieën met hoge impact.

Optimalisatie

Gegevensgestuurde marketing: vitaal voor de beste investeringsprestaties.

Analyseren van de data helpt bij het optimaliseren van het digitale proces.

Uiteindelijk draait alles om de relatie met de klant. Gegevensgestuurde marketing helpt ongetwijfeld bij het formuleren van de beste strategieën, maar het helpt ook bij het bouwen van relaties en het ontwikkelen van de potentiële klant tot een betalende klant.

Conclusie

Gegevensgestuurde marketing is dé ontwikkeling van vandaag de dag! Met een combinatie van artitieke en wetenschappelijke aanpak ontwikkel je een haarscherpe marketingstrategie voor de beste ROI!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *